Emil Cioran – Un suflet chinuit

Durata articol - 8 minute
Emil Cioran

Emil Cioran

„Cum să pot admite că eu nu sunt făcut pentru viaţă, când în realitate viaţa nu este făcută pentru mine?”

Recunosc că nu am mai scris de foarte multă vreme un articol de acest gen, concentrându-mă pe studiul Astrologiei elenistice și babiloniene, motiv pentru care îmi face o mare plăcere să scriu acum aceste rânduri. L-am ales pe Emil Cioran pentru acest articol fiindcă am fost întotdeauna fascinat de acest gânditor enigmatic, chinuit, torturat în forul său lăuntric de demoni pesemne inimaginabili.

Emil Cioran (n. 8 aprilie 1911, Rășinari; d. 20 iunie 1995, Paris) a fost un filozof și scriitor român devenit apatrid și stabilit în Franța, unde a trăit până la moarte fără să ceară cetățenia franceză.

Familia

Emil Cioran s-a născut la Rășinari, aflat pe atunci în comitatul Sibiu. Tatăl său, Emilian Cioran, a fost protopop ortodox și consilier al Mitropoliei din Sibiu. Mama sa, Elvira Cioran (n. Comaniciu), era originară din Veneția de Jos, comună situată în apropiere de Făgăraș. Tatăl Elvirei, Gheorghe Comaniciu, de profesie notar, fusese ridicat de autoritățile austro-ungare la rangul de baron. Astfel, pe linie maternă, Emil Cioran se trăgea dintr-o familie din nobilimea transilvană.

Formarea

După studii clasice la liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu, începe la 17 ani studiul filozofiei la Universitatea din București. A fost coleg cu Constantin Noica si Mircea Eliade și elev al lui Tudor Vianu și Nae Ionescu. Bun cunoscător al limbii germane, a studiat în original pe Immanuel Kant, Arthur Schopenhauer, și mai ales pe Friedrich Nietzsche. Încă din tinerețe a arătat înclinație spre agnosticism, apărându-i evidentă “incoveniența existenței”. În timpul studenției a fost în mod deosebit influențat de lectura lui Georg Simmel, Ludwig Klages și Martin Heidegger, precum și de filozoful rus Lev Șestov, care situase întâmplarea în centrul sistemului său de gândire. În 1933 obține o bursă, care îi permite să continue studiile de filozofie la Berlin, unde intră în contact cu Nicolai Hartmann și Ludwig Klages.

Harta Numerologică a lui Emil Cioran

Emil Cioran - Harta Numerologica

Emil Cioran – Harta Numerologica

Configurația numerologică a numelui lui Emil Cioran descrie o persoană cu o sensibilitate profundă, și o atracție permanentă față de misterele vieții și existenței.

Interesant este însă faptul că triada (3-6-9) indică o veșnică încercare de apropiere de misterul credinței și al cunoașterii spirituale, poate chiar religioase. Aceste cifre reprezintă trinitatea, credința și cunoașterea universală. Acestea sunt coordonatele în care se înscriu principalii vectori ai personalității, caracterului și în ultimă instanță destinului lui Emil Cioran.

”Filozoful se gândeşte la Divinitate, credinciosul la Dumnezeu. Unul la esenţă, altul la persoană.” — Emil Cioran

Calea Vieții, calculat din data nașterii, reprezintă în perspectiva hermetică în general calitatea liberului arbitru, iar în particular modul de manifestare al acesteia în decursul acestei vieți. Astfel Calea Vieții 6 descrie o persoană care prin nașterea sa alege să devină un om care își închină existența celor din jur, un om pentru care prin însăși natura existenței sale – rănită fundamental – încearcă să rezolve diferitele probleme ale umanității. Este o vocație de vindecător, de om care se simte responsabil pentru totul și încearcă veșnic să „repare” lucruri sau oameni. În cazul lui Cioran, configurația numerologică și astrologică trimite spre interiorul ființei, spre credință, spre spiritualitate și înțelegerea lumii.

Numărul Destinului, calculat din numele întreg, reprezintă în perspectiva hermetică calitatea destinului ales la naștere (numele primit fiind impus de către cei din jur, și nu ales prin voință proprie de către un nativ). Astfel, Numărul Destinului reprezintă vectorul predestinării în viața omului, iar în harta lui Cioran, Destinul 9 descrie întocmai predestinarea sa pentru tărâmul ideilor înalte, spre filosofie, metafizică, credință și spiritualitate, cifra 9 fiind o cifră simbol pentru toate aceste lucruri, reprezentând sfârșitul ciclului numerelor și cele mai înalte aspirații omenești.

Dorința Inimii și Numărul Personalității, calculați din vocalele și respectiv consoanele numelui întreg, reprezintă în perspectiva numerologică hermetică vectori secundari care divid destinul în componentele sale principale: Dorința Inimii este o expresie a voinței Divine pe care Omul și-o asumă pe de-a întregul ca linie directoare a vieții sale interioare, în timp ce Personalitatea este o expresie a forțelor lumești care acționează din planul extern asupra Omului, conturându-i personalitatea și modul în care acesta se exprimă în lume.

În cazul lui Cioran așadar, Destinul 9 se obține din Dorința Inimii 3 și Personalitatea 6, ambele cifre având o rezonanță spirituală puternică. Dorința Inimii 3 descrie o pasiune puternică pentru expresie și cunoaștere de sine, cel mai adesea manifestată prin scris (cifra 3 este deseori întâlnită la scriitori și poeți, precum Eminescu etc.), dar însoțită de crize de personalitate și de identitate, un temperament cu frecvente schimbări de dispoziție, predispus către depresie (teme confirmate de altfel și de analiza astrologică de mai jos).

Personalitatea 6 descrie în sfârșit un om perceput de cei din jur ca fiind foarte sensibil, drept, extrem de onest, poate chiar genul de om justițiar, care nu suferă nedreptatea (calități de altfel în acord cu Calea Vieții aleasă prin naștere).

Harta Astrologică a lui Emil Cioran

Emil Cioran Astrologie Natala

Sistemul Caselor Egale, Zodiac Sideral

Temele ridicate în configurația numerologică sunt confirmate și în harta astrologică. Soarele în constelația Pești, două semne de apă, reci, care ne invită să înțelegem o predispoziție nativă a lui Emil Cioran pentru introspecție, meditație, reflexie interioară.

Din păcate nu avem și ora nașterii lui pentru a înțelege în ce domenii de viață se manifestă aceste tendințe, dar putem vedea de asemenea numeroasele careuri existente între astrele din harta sa. Avem Așadar Luna în Rac, în careu cu Venus și Saturn în Berbec, Marte în Capricorn, și Jupiter retrograd în Balanță, toate în relații tetragonale unele cu altele. Indică mari tensiuni, profunde transformări de sine și dileme existențiale care acoperă o bună parte din sectoarele vieții sale.

Soarele în constelația Pești denotă o persoană cu o minte reflexivă, creativă, idealistă, dar în același timp chinuită de veșnice îndoieli, confuzii cu privire la identitatea de sine, temă susținută de numeroasele careuri și opoziții dintre astre.

Luna în constelația Racului de altfel, denotă în principiu semnele faimei și succesului, chiar și călătorii în afara țării.

Partea pe care o găsesc fascinantă în harta sa astrologică este aceea că multe dintre astre se află în condiții dificile:

  • Soarele este deconectat de domiciliul propriu (Leu)
  • Saturn se află în depresie în Berbec
  • Venus este debilitată în Berbec
  • Saturn se află în opoziție cu Jupiter
  • Venus, Saturn și Mercur sunt atinse de razele malefice lui Marte

Luate împreună aceste configurații planetare arată dificultăți, incertitudine, dezamăgiri, blocaje, eșecuri și în general tendințe depresive. Tocmai pe acestea se bazează potențialul său creator, intuițiile sale pătrunzătoare, dar și atracția sa pentru moarte și tenebre.

În sfârșit, deși se pronunța împotriva credinței religioase, problematica existenței lui Dumnezeu nu l-a părăsit niciodată.

„Ce păcat că, pentru a ajunge la Dumnezeu, trebuie să treci prin credinţă.”

Concluzii

Nu se pot spune prea multe alte lucruri din cele câte au fost spuse deja despre acest om și opera sa. Pentru mine, cel puțin așa cum l-am cunoscut prim prisma scrierilor sale, și mai apoi prin studiul configurațiilor sale numerologice și astrologice, Emil Cioran rămâne un om care a năzuit spre culmile absolutului profund conștient de faptul că pentru a atinge acele culmi iar în cele din urmă să vezi dincolo de ele trebuie să treci printr-un întreg deșert de suferință unde în loc de apă găsești numai angoasă și sfâșiere.

Opera lui ne invită să sorbim din aceeași cupă a amărăciunii și disperării din care el însuși s-a desfătat pe tot parcursul vieții sale. Cu toate acestea, căutarea sa îmi apare acum ca fiind suficient de clară: Omul Emil Cioran a căutat pentru sine transcenderea ființei proprii, acea condiție divină, la care a intuit că pot ajunge sufletele omenești… descoperind însă că această condiție nu poate fi dobândită fără a trece prin acel deșert al disperării, în care se ascund toate fricile și necunoașterile omenești.

Mulțumesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

  • Testimonials

    Dana BadeaMultumesc, Andrei! O lucrare in care dincolo de profesionalism si multa munca, se simte daruire, o particica din sufletul tau frumos si multa pasiune in ceea ce faci. Multumesc, ca mi-ai dat ocazia sa privesc lucrurile si din alta perspectiva asupra fiului meu. Cu respect, Dana Badea Ștefan Andrei Badea15 martie 2013București