Incursiuni in astrologie sau despre Căsătorie (I)

Durata articol - 13 minute
Venus si Marte

Venus si Marte

Am ales imaginea de mai sus ca fiind reprezentativă nu atât pentru articolul de astăzi, cât pentru cel ce urmează, cu atât mai mult cu cât în perioada în care scriu acest articol Venus şi Marte se află încă în conjuncţie. Ceea ce urmează este o scurtă introducere a contextului în care următorul articol se va încadra.

Aşa cum spuneam într-o postare anterioară, am început să fac primii paşi timizi în labirintul dens al Astrologiei, în centrul căruia se află, poate (căci este încă o presupunere, nu o certitudine), cunoaşterea profundă şi adevărată a mecanicii Universului nostru vizibil. Voi începe prin a spune că am avut nevoie de circa 10 ani de tatonări şi cochetări cu această artă pentru a începe cu adevărat un studiu sistematic al tainelor şi metodelor sale. Ceea ce m-a ţinut deoparte în toţi aceşti ani a fost faptul că luam contact doar cu forma sa modernă – așa-numita Astrologie Modernă sau Psihologică (astro-psihologie) care centrează toate forțele planetare în diferite puncte focale ale existenței interioare a unui individ… în timp ce eu îmi doream să îi înțeleg principiile de funcționare, să îi descopăr roțile și angrenajele interne.

La un moment dat, chiar pe la începuturile relației mele timpurii cu această Artă, am dat peste un tratat obscur de Astrologie (destul de cunoscut însă pentru anumiți specialiști) scris de Ptolemeu, sub numele de Tetrabiblos, sau „Cele patru Cărți”, redactat în al doilea secol al erei noastre. În această lucrare, Ptolemeu a încercat să adune aproape toată cunoașterea astrologică a vremurilor sale, adaptată desigur propriilor sale teorii și concepții asupra lumii (întradevăr, lucrarea sa se încadrează într-o operă vastă în care Ptolemeu încearcă să redea o imagine clară și coerentă a cunoștințelor științifice ale vremii sale).

Singura problemă este că această lucrare astrologică, Tetrabiblos, nu este scrisă sub formă de manual pentru începători, ci este tratată sub forma unui tratat de specialitate adresat specialiștilor, plin de calcule matematice complexe, trigonometrie avansată și simboluri stranii. Pentru un novice al acestei Arte ea este fără doar și poate la fel de opacă precum un zid de beton de trei metri grosime. Pur și simplu nu poate fi penetrată fără a poseda deja anumite cunoștințe tehnice. Cu această dificultate m-am confruntat atunci când am încercat să o citesc pentru prima oară, și a doua oară și a treia oară…

Dezamăgit și cu un gust amar în gură, am renunțat la studiul a ceea ce părea a face trimitere către rădăcinile Astrologiei antice și m-am aplecat asupra altor domenii de interes, revenind la tatonarea sporadică a domeniului modern cel puțin la fel de vast al astro-psihologiei.

Una peste alta, ceea ce m-a împiedicat să aprofundez astrologia modernă a fost întocmai necesitatea mea perpetuă de a cunoaște și înțelege mecanismul de funcționare al proceselor din spatele unui anumit fenomen. Având de-a face cu un produs finit (astro-psihologia, fundamentată în secolul XX) și neputându-i scruta bazele (rădăcinile antice), nu mă puteam hotărî dacă rezultatul va putea justifica ulterior efortul necesar aprofundării unui asemenea domeniu. Ca principiu de viață, încerc întotdeauna să înțeleg un proces până la rădăcinile sale pentru a afla dacă merită sau nu să investesc timp în el. Nu este suficient pentru mine să îmi dovedească cineva faptul că Astrologia sau alt fenomen funcționează, pentru a o/îl putea practica. Este imperios necesar să și înțeleg. 

În cele din urmă, și cu zece ani mai tâziu, am descoperit în sfârșit resursele necesare care îmi permiteau să apreciez profunzimile acestei Arte străvechi pentru a-mi da seama în sfârșit dacă merită sau nu să o studiez. Întrebarea nu este neapărat dacă Astrologia este o practică validă sau nu, în ceea ce susține că poate arăta, ci dacă ceea ce obții în urma studiului său este mai valoros decât resursele pe care le cheltui în acest scop. Viața omului fiind o resursă foarte limitată (!), am ajuns la concluzia că este foarte important pentru mine să îmi chivernisesc energia cât mai eficient cu putință. Unii nu au astfel de „obsesii” (dacă le pot spune așa), dar recunosc că personalitatea, caracterul și felul meu de a fi sunt guvernate de un principiu al necesității eficienței și randamentului maxim. Se poate numi un fel de Economie Spirituală, dacă vrei. Un studiu aprofundat al Astrologiei se întinde pe cel puțin 10 ani (teorie + practică). 10 ani este o perioadă destul de lungă, pe care o poți dedica multor altor obiective (poți învăța să cânți la chitară, poți dedica mai mult timp carierei ș.a.m.d.)

În sfârșit, recent am început în mod oficial să continui studiul Astrologiei, axându-mă pe Astrologia Tradițională sau Clasică – numită și Helenistică datorită faptului că cele mai multe tratate astrologice din perioada clasică au fost scrise în greaca veche (sec. 2 î.hr – sec. VI d.hr.).

Odată ajuns aici, am descoperit că nu este suficient pur și simplu să citești cărțile și tratatele de astrologie, ci este necesar să te familiarizezi și cu noțiuni și concepte de filosofie clasică, astronomie, matematică/trigonometrie, medicină, istorie, geografie și, de ce nu, cu latina și greaca veche. Va fi fără îndoială un efort colosal, dar cred că provocarea este pe măsura abilităților și capacităților mele.

Așadar și prin urmare, Astrologia tradițională se împarte în mai multe ramuri. Ramurile principale sunt:

  • Astrologia natală
  • Astrologia orară
  • Astrologia elecțională
  • Astrologia medicală
  • Astrologie mundană
Astrologie natală

Astrologie natală

După cum poate bănuiți, Astrologia natală se preocupă cu destinul și viața unui individ care se naște într-un anumit moment și într-un anumit loc. Astrologia orară este o formă de „divinație” care caută să răspundă la diferite întrebări puse de oameni, în funcție de configurația astrologică observabilă pe cer în momentul în care astrologul primește și înțelege întrebarea. Ex: „Când mă voi căsători?”

Astrologia elecțională este similară celei orare, dar diferă prin aceea că cu ajutorul acestei arte, astrologul poate alege anumite momente favorabile unei acțiuni sau alteia. Pot fi alese astfel momente propice pentru căsătorie, pentru începerea unei afaceri, pentru a verifica șansa de succes a unei acțiuni începute deja și așa mai departe. Aplicabilitățile practice sunt nelimitate.

Astrologie medicală

Astrologia medicală este o un instrument de diagnostic și tratare a afecțiunilor medicală, luând ca punct de reper principal momentul exact în care subiectul cade la pat. În funcție de configurația astrală a momentului respectiv se pot face anumite previziuni privind evoluția bolii/afecțiunii și pot fi recomandate anumite măsuri de tratament. Se cunoaște încă din antichitate faptul că plantele medicinale pot fi asociate planetelor, și, în funcție de configurația astrală a momentului, pot fi determinate momentele propice de administrare a remediilor naturale, dar și a celor sintetice.

Astrologia mundană este o ramură aparte a Astrologiei, prin aceea că, în trecut, era rezervată în esență conducătorilor de state. Această ramură a Astrologiei se preocupă cu evenimentele globale care privesc populații mari de oameni, războaie, fenomene meteorologice, relații internaționale, diplomație etc. Un individ obișnuit nu găsește foarte mare utilitate în această formă de Astrologie, cu excepția poate a determinării momentului propice pentru plantat sau recoltat.

Acestea sunt cele patru mari ramuri ale Astrologiei clasice, așa cum a fost ea practicată până în epoca Renașterii. Ulterior, Astrologia a căzut în obscuritate pentru câtev secole, o perioadă în care a luat avânt era tehnologică care a culminat cu revoluțiile industriale. În această perioadă, tot ceea ce nu avea o bază științifică solidă (conform cu știința vremii, și implicit sub imperiul limitelor sale) era aruncat în obscuritate ca superstiție sau pseudo-știință.

bigstock-astral-paradigms-of-consciousn-43772383[1]Astrologia a fost readusă la viață în secolele XIX-XX, dar sub o formă nouă, modernă, unde accentul era pus relația simbolică dintre elementele astrologice și personalitatea/psihicul uman. Această distincție este foarte importantă întrucât din epoca clasică și până în cea medievală, în literatura de specialitate apar foarte puține mențiuni la personalitatea unui individ. Cele mai multe referiri sunt de ordin practic, privitoare în speță la succesul în viață, sănătate, căsătorie, copii, carieră, bani, longevitate și moarte. Diferența între cele două abordări este imensă și determinantă. Astrologia modernă este mai puțin tehnică, și preponderent „intuitivă”, în sensul că pentru a interpreta un aspect de genul „Marte în Capricorn în casa a VIII”, astrologul modern încearcă să perceapă natura forțelor aduse în discuție și să le găsească un punct de reper în arhitectura personalității individului. Marte este astfel asociat cu spiritul de inițiativă al unui individ, Casa VIII este casa morții, a fricilor, a misterlor, a ocultului, a banilor altora etc., în timp ce Capricorn-ul este o zodie Cardinală, de pământ. Prin urmare, Marte în Capricorn, în casa a VIII este exaltat și arată că nativul manifestă o înclinație puternică spre mistere și secrete, dovedind tărie de caracter și sârguință în atingerea obiectivelor proprii, învingându-și temerile și fricile, fiind chiar dispus să sacrifice lucruri sau oameni pentru a-și atinge obiectivele.

Prin contrast, astrologul clasic de acum 2000 de ani analiza acest punct cu ajutorul unor tehnici și instrumente specifice și, în funcție de sectorul de viață discutat, făcea anumite evaluări pornind de la calitățile și demnitățile sale. Cu alte cuvinte, pozițiile planetelor nu erau atât interpretate în mod individual, cât ca parte dintr-un întreg privind o anumită latură a existenței nativului.

Spre exemplu, să spunem că una dintre întrebările puse de astrolog unei hărți natale este: Cum vor arăta prospectele de căsătorie ale nativului? Sau cât succes va avea nativul în găsirea unei soții? Să spunem că Ascendentul nativului este în Gemeni, ceea ce înseamnă că guvernatorul casei I este Mercur. Marte este exaltat (poziție de înaltă demnitate) în Capricorn, în casa a VIII-a, ca în exemplul anterior. Să presupunem în continuare că guvernatorul Casei I, Mercur se află în casa a VII-a, în Săgetător. Casa a VII-a este casa Căsătoriei, dar este și angulară și puternică (laolaltă cu casele I, IV, si X). Este o poziție foarte bună pentru Mercur, vis-a-vis de o întrebare legată de Căsătorie. Să presupunem mai departe că Venus, planeta dorințelor, se află în casa a X-a, în Pești, în sextil cu Marte. Casa a X-a este angulară și puternică, Venus este în exaltarea ei (Pești) și în conjuncție cu Jupiter (care se află în domiciliul său în Pești și în casa X, deci o poziție foarte benefică pentru planeta supranumită „Marele Benefic”), iar sextilul cu Marte asigură puterea atracției (Venus) și a binefacerii (Jupiter) în căsătorie. Mai mult, Venus/Jupiter se află în trigon și cu Mercur, amintit anterior, în casa a VII-a a Căsătoriei, ceea ce asigură o bună comunicare pe fundalul temei noastre – Căsătoria nativului. Ca un bonus suplimentar: Atât Mercur, cât și Marte și Venus sunt în mișcare directă (adică nu sunt retrograde), iar Luna în Rac în casa a II-a este în creștere și în domiciliul ei (Rac), Soarele este în Leu, în exaltarea sa, în casa a III-a, și colac peste pupăză, aduce și un trigon benefic către Mercur în Săgetător, în casa Căsătoriei. Mercur fiind astfel în demnitate și aspectat pozitiv (Venus, Jupiter, Soare) arată prospecte de căsătorie foarte fericite pentru viitorul nativului.

Trebuie menționat că o configurație benefică pentru tema căsătoriei nu garantează succesul etern al eventualei căsătorii, ci asigură cele mai prielnice condiții pentru realizarea acesteia. Este ca și cum am putea prevede că nativul va avea la dispoziție toate condițiile necesare pentru a „face o partidă bună”, ca să zic așa. Ce se întâmplă mai departe pe parcursul căsătoriei depinde de voința și destinele individuale ale celor doi parteneri.

Iată așadar două abordări foarte diferite ale unei teme natale. Nu este locul meu a spune care dintre cele două abordări este mai bună, sau dacă o astfel de distincție poate fi făcută, dar am decis pentru mine să mă orientez către rădăcinile străvechi ale Astrologiei, având în vedere predispoziția mea către studiu tehnic și aprodundare teoretică. Odată ce voi stăpâni acele principii și tehnici, voi vedea în ce fel voi putea integra principiile Astrologiei moderne.

În sfârșit, sper că am reușit să fac destul de clare distincțiile dintre cele două metode de investigație astrologică. Mă voi opri aici pentru astăzi, și voi continua data viitoare cu un articol detaliat despre o aplicație practică a Astrologiei Elecționale: alegerea datei căsătoriei mele!

Pe curând,

Andrei

2 Comments

  1. Minunat articol.Citesc cu multa dragoste si placere toate articolele tale desi am o virsta inaintata.Am iubit intotdeauna astrologia si numerologia.

    • Bună, Carmen,

      Îți mulțumesc pentru vizită și pentru apreciere. Te asigur că spiritul și pofta de viață, de experiențe, de cunoaștere nu are vârstă.

      Cu drag,
      Andrei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

  • Testimonials

    Balogh MargaretaMultumesc! Mi-am citit cu atentie harta, se potriveste ca o manusa. Dar mi-a deschis si ochii in niste directii pe care nu le intelegeam chiar eu, dar ceilalti? Asa sunt “croita”si raman asa, doar ca am acuma alta viziune. O zi minunata! Margareta Balogh05 martie 2013Satu Mare